
Muon slimme laadpaal met Jullix: efficiënt laden via één ecosysteem
Bij Volteno kijk ik altijd naar het totaalplaatje. Zonnepanelen, batterijen, boilers, laadpalen … ze werken pas écht slim als ze goed op elkaar zijn afgestemd. Daarom bied ik de Muon slimme laadpaal aan, ontwikkeld door Innovoltus – hetzelfde bedrijf achter het Jullix Energy Management System (EMS). Deze laadpaal is dus niet zomaar een laadpaal: hij is van bij het ontwerp bedoeld om één geheel te vormen met Jullix.
Eén ecosysteem voor je hele woning
Een klassiek probleem bij “slimme” laadpalen is dat ze vaak tegelijk met een batterij energie willen inkopen. Het resultaat: systemen die tegen elkaar in werken in plaats van samenwerken. Met Muon en Jullix is dat anders. Omdat beide van dezelfde ontwikkelaar komen, zijn ze volledig op elkaar afgestemd.
Het EMS beslist op basis van je verbruik, de zonneproductie én de dynamische energieprijzen wat op dat moment het slimst is: de batterij laden, de auto opladen of het verbruik in huis optimaliseren.
Eco systeem Jullix
Voor dynamische contracten
De Muon laadpaal komt het best tot zijn recht bij een dynamisch energiecontract. In de winter ,wanneer er weinig zonneproductie is, laat Jullix je auto vooral ’s nachts opladen tijdens de goedkoopste uren. In de zomer gebeurt net het tegenovergestelde: dan probeert het systeem zoveel mogelijk je eigen zonne-energie rechtstreeks in je auto te laden. Zijn er uitzonderlijk negatieve stroomprijzen? Dan profiteer je daar automatisch van. Zo laad je altijd op het gunstigste moment, goedkoper, groener en slimmer.
Vier laadmodi voor elke situatie
De Muon biedt vier duidelijke laadmodi, zodat je altijd de juiste keuze kan maken:
- ECO → Laden met zoveel mogelijk zonne-energie. Ideaal voor wie vooral overdag laadt en maximaal op eigen productie wil rijden.
- BLOCK → Als je auto lang aangesloten staat (8–12 uur). Het systeem houdt rekening met capaciteitstarief en dynamische tarieven en laadt zo goedkoop mogelijk.
- TURBO → Snel laden zonder kostenoptimalisatie. Handig als je vlug extra bereik nodig hebt.
- MAX → Vol vermogen, zonder beperking. Perfect als je onmiddellijk wil vertrekken met volle batterij.
Alle modi stel je eenvoudig in via de Jullix-app, die je ook live inzicht geeft in het laadproces.
Technische kenmerken
De Muon laadpaal heeft een laadvermogen tot 22 kW, geschikt voor zowel mono- als driefasige aansluitingen. Dankzij de automatische stroomregeling en begrenzing laadt de wagen altijd veilig binnen de grenzen van het capaciteitstarief. Het geheel zit verpakt in een compact zwart design met aluminium behuizing, waardoor de laadpaal niet alleen functioneel is maar ook strak oogt aan je woning.

Slimme keuze voor de toekomst
De Muon is interessant omdat het geen losstaand toestel is, maar een laadpaal die echt deel uitmaakt van één slim ecosysteem. Samen met Jullix zorgt hij ervoor dat je batterij, zonnepanelen en auto elkaar versterken in plaats van tegenwerken. Combineer dat met een dynamisch contract en je haalt vandaag én in de toekomst het maximale voordeel uit je energie.









